Gå til hovedindhold

Så det står ud af papiret

Tryllefugl, stjernebær, drageblod og månekage. Ordene kommer fra fem historier, som forfatter Annie Bahnson har skabt sammen med en flok seje børn fra 4. klasse. De fantasifulde ord som zebrasaks, chokoladeskov og larvesuppe er med til at sætte tonen i historierne og udfolder børnenes gakkede og legende univers.

  • Læs op

Indhold

    Idé

    Børneforfatternes fantasi bliver varmet op af Annie Bahnson med en række indledende øvelser. Blandt andet lavede de en øvelse med kort fra spillet Alias. Børnene var sammen I par og skulle digte en kort mundtlig historie, hvor de skiftedes til at sige en sætning med et ord fra et Alias-kortet. På den måde blev de trænet i at gå med historien i vilde retninger, at digte videre på den andens idéer og lukke op for det gakkede. Sammen med en række andre øvelser var dette greb med til at stemme børnenes idéer i retning af det vilde og fantasifulde.

    Børnene går herefter i gang med de indledende øvelser til deres historier. Den overordnede ramme er sat af Annie: Fortællingerne må være max. 500 ord, der skal indgå nogle af de nye ord de har fundet på i opvarmningsøvelserne, og de skal gå til det med den samme tilgang som under opvarmningen; sige ja til vilde idéer og prøve ting af. Efter den første skrivefase fulgte flere runder, hvor Annie læste børnenes historier, stillede spørgsmål, kom med idéer og også selv skrev videre på historierne. Efter en runde i Annies hænder arbejdede børnene videre igen, indtil både børn og Annie var tilfredse.

    Produkter

    Det færdige produkt er en bog, som samler de fem historier, der blev skabt under workshoppene, illustreret med fotos af de tegninger og modeller børnene lavede til deres historier. De fem korte fortællinger er:

    - Magi for lærlinge

    - Zebrasaksen

    - Sommerkærester

    - Den hemmelige verden på Bornholm

    - Leif og chokoladeskoven

    Udover bogen blev der lavet en installation, der tog udgangspunkt i de nye ord, som Annie og børnene skabte til fortællingen. Installationen bestod af en række ’ordkasser’ udsmykket med ord fra fortællingerne. Zebra, sommer, skov, kage, saks, måne, chokolade – som så kunne sættes sammen på nye måder. Månekage, chokoladeskov, zebrasaks. Installationen inviterede til interaktion, og til at beskueren selv interagerede med udstillingen og skabte sine egne nye ord.

     

    Samskabelseselementer

    - Inden selve workshoppen på biblioteket havde børnene lavet tegninger af deres ideelle arbejdsrum, som blev givet til biblioteksformidlerne, så biblioteksrummet kunne indrettes efter børnenes behov: Der var forskellige zoner i rummet – Lounge, arbejdsborde, trappe, scenen, som gav forskellige arbejdsrum og sceneskift undervejs. Vi havde fokuseret på, at der skulle være hygge, farver, planter og en anden indretning end i et klasselokale. Indretningen var inspireret af børnenes egne input: farver, pletter, tæpper, puder, planter, flot udsigt og lys.

    - Annie prægede børnenes historier via opvarmningsøvelserne: Find på nye ord, ja-historier, historier digtet ud fra Alias-kort. Alt sammen øvelser, som skulle styrke børnenes åbenhed overfor samskabelse, både med forfatteren og med hinanden.

    - Historierne blev formet af skiftevis børn og forfatter i flere iterationer undervejs – Børnene skrev, hvorefter Annie skrev videre, kom med forslag, og derefter skrev børnene på historierne igen. I alt var der tre-fire redigeringsrunder.