Gå til hovedindhold

Friends i Aarhus

Hverdagen er også fyldt med drama. Venner, der ryger i totterne på hinanden, sladrer, eller måske kommer til at lyve en lille bitte smule. Det var udgangspunktet for en workshop, hvor en 5. klasse fra Den moderne kulturelle skole sammen med forfatter, Sandra Schwartz og illustrator, Anja Gram digtede nye fortællinger til de to kunstneres bogserie ”Friends i fjerde.” Resultatet var tre fine, graphic novels med serietitlen ”Friends i Aarhus.”

  • Læs op

Indhold

     

    Idé

    Oplægget fra Sandra og Anja var, at børnene skulle skrive en bog med fire opslag – illustrationer, talebobler og en kort forklarende tekst.

    Klassen blev inddelt i grupper, hver bestående af to forfattere og to illustratorer. Første dag havde fokus på udvikling af karakterer, deres personlighed og de konflikter, historien skulle handle om. Anja og Sandra læste lidt højt fra en af deres bøger, Friends i fjerde. I plenum talte alle om de forskellige konflikter, der kan opstå i en klasse eller mellem venner.

    Børnene arbejdede i grupper på den måde, at illustratorerne tegnede historiens personer samtidig med at forfatterne skrev historiens konflikt – en outline til den færdige fortælling. Undervejs var der forhandlinger om karakterernes personlighed, deres udseende og hvad der skulle ske i bogen.

    Historiens fulde tekst blev redigeret af Sandra, der fandt udsagn til talebobler og de korte, forklarende tekster på de enkelte opslag. Anja tegnede med de børn, der var illustratorer. Først fik de et lille kursus i ansigts- og kropsudtryk i tegninger, og dernæst sad de sammen og tegnede på livet løs. Børnenes færdige tegninger rentegnede Anja digitalt, imens børnene sad ved siden af og valgte farver mv.

     

    Produkter

    Det blev til tre flotte graphic novels: ”Nancy laver rav i den,” ”Den forvirrende klassefest” og ”Løgneren Luna.” Bøgerne blev sat flot grafisk op af Anja, og de blev hastetrykt på en enkelt dag.

     

    Samskabelseselementer

    -I de enkelte redaktionsgrupper skabte børnene sammen karaktererne og fortællingen ved at være i konstant dialog med hinanden – både tegnere og forfattere.

    -Børnenes tegninger blev digitaliserede og Anja Gram farvelagde dem sammen med den enkelte illustrator. Her var dialog om ansigtsudtryk og farvevalg, og sammen skabte de historiernes flotte illustrationer.

    -Sandra gennemlæste børnenes tekster og kortede historierne ned til talebobler og kort forklarende tekst på en måde, så historiernes dna forblev den samme.