Gå til hovedindhold

Forsvindingerne i Rosenby

Et mystisk brev fra politiet sætter workshoppen i gang. Børnene skal hjælpe med at opklare mysteriet om forsvundne ting fra Rosenby og samtidig finde på de mange skøre beboere i byen.
Forfatter Dorte Schou digtede sammen med 5. klasse fra Bavnehøj Skole historien om ’Forsvindingerne i Rosenby’.

  • Læs op

Indhold

     

    Idé 

    Idéen er at sætte en klar ramme, som børnenes fantasi og idéer kan udvikle sig inden for. Samtidig er det vigtigt, at alle børn i klassen er med og føler, at de også kan bidrage til historien med både idéer, tegninger, karakterer og skrevne ord.

    Workshoppen begynder med at forfatter Dorte Schou læser et brev fra politiet op, hvor børnene omtales som ’efterforskere’ og biblioteksmedarbejdere som ’efterforskningsassistenter’. Så er scenen sat, og børnene skal nu udvikle karakterer, der bor i Rosenby. For hurtigt at få skriveprocessen i gang og skabe skæve og interessante karakterer, starter karakterudviklingen med en enkel øvelse: Alle skal skrive en hobby og et job på hver sin seddel, som blandes og uddeles. Alle har nu et job og en hobby, som de kan beskrive og tegne en karakter ud fra. Børnene fandt på mange originale karakterer – blandt andre Ellen, som er præsident i Rusland og elskede kaffe. Nu er det tid til at opklare mysteriet. Børnene får udleveret konvolutter med forsvundne ting – f.eks. en papirklips, en hæklenål og en busbillet, som deres karakterer har stjålet fra byen, og nu kan de begynde at skrive historien. Det bliver til en masse forskelligartede historier om de mange beboere i Rosenby. Dorte Schou bruger efterfølgende de mange karakterer og elementer fra de forskellige historier i den samlede fortælling om Forsvindingerne i Rosenby – en eklektisk, spændende og humoristisk historie, hvor børnenes stemmer er tydelig hele vejen igennem. Den endelige historie fungerer samtidig som en rapport tilbage til politiet og et svar på det brev, som satte det hele i gang.

     Produkter

    Det færdige produkt er en bog, som indeholder den endelige historie om Forsvindingerne i Rosenby inkl. en kort beskrivelse af de mange karakterer i byen. Bogen er illustreret med de tegninger, børnene undervejs har lavet af deres karakterer sammen med andre elementer fra workshoppen – f.eks. fotos af indholdet i konvolutter og små håndskrevne sedler, som viser børnenes proces.

    Desuden blev alt materiale samlet og udstillet i biblioteksrummet efter workshoppen. Her var det muligt at følge processen og både læse det indledende brev fra politiet, se de udleverede konvolutter med småting, læse børnenes egne historier og tage den samlede fortælling med sig hjem efterfølgende.

     Samskabelseselementer 

    - Workshoppen var tilrettelagt sådan, at Dorte satte en tydelig ramme, som børnene frit kunne bevæge sig inden for. De startede altså ikke en fortælling med ’et blankt papir’, men kunne hurtigt komme i gang.

    - Børnene kom undervejs igennem flere øvelser, der også gjorde dem åbne for at samskabe med hinanden. De udviklede karakterer i par på baggrund af hinandens beskrivelser af job og hobby.

    - Dorte Schou sparrede med børnene undervejs og gav f.eks. tips til at komme videre med historien, hvis de var gået i stå, og opfordrede også børnene til at skrive deres karakterer sammen for at begynde en fælles fortælling om de mange karakterer.

    - Efter de to workshopdage samlede Dorte Schou det mangeartede materiale, som børnene havde udviklet til en samlet fortælling, som blev trykt i bogform og læst højt for en stolt klasse.